لغز البدلة التي حيرت العلماء

الثلاثاء، 19 يونيو 2018 ( 09:21 ص - بتوقيت UTC )

"ومن العشق ما قتل".. يبدو أن هذه المقولة أصبحت تُلخص العلاقة بين الجمهور المصري والمنتخب الذي يشارك في كأس العالم، وهو ما جعل الأنظار والأضواء مسلطة عليهم طوال الوقت، ولأن المحبين يريدون أن يروا أحبابهم في أفضل هيئة، تعددت الانتقادات لكل ما يخص منتخب مصر عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وانشغل رواد "السوشال ميديا" بالبدلة التي ظهر بها لاعبو المنتخب، والتي وصفت بـ"غير اللائقة"، من حيث التصميم أو المقاسات التي تخص كل لاعب على حدة، ووصلت السخرية إلى وصف هذه البدلة بأنها حيرت العلماء، أو البدلة التي هزت عرش مصر.

وخرجت دعاء حسني مصممة الأزياء، واستشاري الشركة التي قامت بتصميم بدلة المنتخب، لتؤكد أن بدلة لاعبي المنتخب ليست موضة قديمة كما ردد البعض. وكشفت أنه كان من المقرر أن يرتدي لاعبو المنتخب حذاءً كلاسيكياً مع البدلة، إلا أنهم اشتكوا من عدم راحتهم في الحذاء الكلاسيكي، مفضلين ارتداء الحذاء الرياضي، وهذا الأمر من أحدث صيحات الموضة. وعلقت الـ"ستايلست" شيماء الحسيني عبر صفحتها في"فايسبوك" بأن "ستايل بدله المنتخب المصري اسمه double breasted suites وهو ستايل كلاسيكي بريطاني، وكان تريند فى فترة ما بين التلاتينات إلى منتصف الخمسينات ورجع تانى موضة فى أوائل التمانينات مع إضافه الفيست كقطعة ثالثة مع البنطلون والجاكت.. واختفت ورجعت تانى من سنتين وما زالت موجودة بقوة.. في ستايل لبس كتير قديم وبيرجع موضة إيه المشكلة، والبدل فعلا حلوة و شيك وشكل لاعيبة المنتخب حلو".

وانتقد زين بدلة المنتخب بتدوينة على "فايسبوك"، حيث كتب "أنا مش فارق معايا في حوار البدل ده كله غير مين دول أصلا؟ ايه "البراند" اللي ظهر من تحت الأرض مرة واحدة ده وبقى راعي للمنتخب وبيصمم البدل بتاعتهم؟! وبأمارة ايه يعني؟! ايه الشغل الملفت اللي عملوه قبل كده يخليهم يصمموا بدل المنتخب؟ في مصر براندات كتير للأزياء خاصة القطنية وبنصدر لأسواق أوروبا وأمريكا وده غير البراندات العالمية اللي موجودة في مصر أصلا. راحوا فين؟!".

وعلق رفاعي على صفحة الشركة المصممة لبدلة المنتخب "مع احترامي للشركة والمسؤولين فيها، تفصيل البدل مش مضبوط والاستايل غير مناسب وشكلها غير لائق بمنتخب مصر، صحيح هي خطوة إيجابية منكم أنكم توصلوا لمثل هذا التعاقد بس كان يجب يكون في حذر شديد واهتمام أكبر من ذلك لأن دي دعاية وإعلان كبير وعلى مستوى عالمي فإما تكون إيجابية أو سلبية وللأسف لم يحالفكم التوفيق في هذة الحملة الدعائية والرعاية لمنتخب مصر".

وغرد سلامة "البدلة أوفر فعلا.. لكن يبدو أنني الوحيد اللي عاجبه الكوتشي الأبيض". وعلق نصر "هي دي بدلة أبو نسمة اللي تحت الكوبري.. مش فاهم مين العظيم مصمم الأزياء دا". بينما دافعت نسرين "على فكرة البدل اللي لابسينها المنتخب حلوة وكل الفرق بيلبسو كده عادي، هي بس مش مظبوطة عليهم، المقاسات مينفعش تتاخد بالتليفون، ومينفعش تبعت بدلة قديمة عندك عشان يتعملك نفس المقاسات". وكتبت نهى "تعالوا نكون 100 مليون مشجع مش ديزينر وستايلست أرجوكم". وعلقت داليا "على فكرة الكوتشي الكاجوال على البدل وعلى كل اللبس الكلاسيك موضة جدا.. ومن أجمل الموضات اللي بحبها شخصيا.. بطلوا هري ومش أي اعتراض وخلاص ولو انت مش بتفهم في اللبس خليك ساكت أحسن".

 

حياة الإخبارية

حياة الإخبارية